Nuorisovalmennuksen linjaus

Katajan nuorisovalmennuksen linjaus

Nuorisovalmennuksen laatutekijät:

– Innostus urheiluun
– Monipuoliset liikunta- ja lajitaidot
– Hyvä fyysinen harjoitettavuus
– Urheilullinen elämäntapa
– Monipuolinen kilpaileminen

Lapsuusvaihe, alakouluikäiset

– Urheilemisen ilo ja innostuminen urheiluun, joita tavoitellaan lapsilähtöisen fyysisen harjoittelun sekä ryhmätoiminnan kautta.
– Jokainen tulee nähdyksi ja kuulluksi.
– Valmentaja kuuntelee ja on läsnä. Valmentajan oma innostuneisuus tarttuu.
– Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunne ja sitoutuminen lajin pariin.

Harjoittelu:

– Harjoittelussa luotetaan ryhmäharjoitteluun sekä moniottelupohjaiseen harjoitteluun.
– Harjoittelu on lapsilähtöistä, monipuolista ja mielekästä.
– Harjoituksissa runsaasti toistoja ja aktiivista liikettä.  Lajitaitoja voi harjoittaa myös erilaisten ratojen tai liikuntaleikkien/pelien kautta.
– Juoksemisen, ponnistamisen ja heittämisen perusteet. Edellä mainittujen minimitavoitteiden määrittely ja säännöllinen testaaminen, myös ominaisuustestit.
– Valmentajien kouluttaminen arvioimaan juoksemisen, ponnistamisen ja heittämisen taitoa sekä ominaisuustestien tekemiseen ja tilastointiin.
– Omatoimiseen lajiharjoitteluun kannustaminen

Kilpaileminen ja testaaminen:

– Runsas ja monipuolinen kilpaileminen osana muuta harjoittelua (” kilpailut ovat hyviä harjoituksia”).
– SUL:n Tulevat Tähdet monipuolisuuskilpailun markkinointi seuran sisällä ja  jalkauttaminen kannustamalla kilpailemaan ikäluokan kaikki lajit vähintään kerran vuodessa.
– Seuran sisäinen Katajan pistekilpailu 9-13-vuotiailla, jossa pohjana Tulevat Tähdet -kilpailu, mutta mukana myös pm-kilpailujen osallistumispisteet.
– Lasten Kuukausikilpailut osana monipuolista harjoittelua.
– Testit ovat osa harjoituksia, osana monipuolista harjoittelua. Testien ilmapiiri kannustava, erityisesti lasten kanssa on korostettava leikinomaisuutta. Jokaisen yksilön testituloksia verrattava edellisiin omiin tuloksiin, keskinäistä vertailua välttäen.

Nuoruusvaihe, yläkouluikäiset 

– Urheilemisen ilo ja urheilijaksi kasvaminen
– Jokainen tulee nähdyksi ja kuulluksi
– Valmentaja kuuntelee ja on läsnä. Omaan lajiryhmään sopiva valmennus.
– Valmentaja vie ryhmää eteenpäin yksilöitä unohtamatta.
– Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunne ja sitoutuminen lajin pariin.
– Ryhmä = joukkue

Harjoittelu:
– Harjoittelussa luotetaan ryhmäharjoitteluun.
– Ympärivuotinen,  tavoitteellinen ja kehittävä perusharjoittelu.
– Omaan lajiryhmään painottuva lajitaitoharjoittelu, unohtamatta muiden lajiryhmien taitojen harjoittelua.
– Monipuolinen ominaisuusharjoittelu ja niiden säännöllinen testaaminen.
– Valmentajien välisen yhteistyön hyödyntäminen parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Kilpaileminen ja testaaminen:
– Monipuolinen, ottelupohjainen kilpaileminen, joka painottuu pikkuhiljaa itselle valikoituneen lajiryhmän mukaiseen kilpailemiseen.
– Kilpaileminen osana harjoittelua vielä tässä vaiheessa.
– Testit ovat osa harjoituksia, osana monipuolista harjoittelua. Testien ilmapiiri kannustava, jokaisen yksilön testituloksia verrattava edellisiin omiin tuloksiin, keskinäistä vertailua välttäen.

Nuoruusvaihe, 2. aste

– Urheilemisen ilo ja urheilijaksi kasvaminen
– Jokainen tulee nähdyksi ja kuulluksi.
– Valmentaja kuuntelee ja on läsnä. Omaan lajiryhmään sopiva valmennus.
– Valmentaja vie yksilöitä eteenpäin.
– Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunne seurakilpailuiden kautta. 

Harjoittelu:

-Valittuun päälajiin painottuva lajitaitoharjoittelu ja päälajiin suuntautuva monipuolinen ominaisuusharjoittelu.

Kilpaileminen

– Oman päälajin valinnan mukaan painotettua kilpailemista unohtamatta kilpailla lajiryhmän ja miksei muidenkin lajiryhmien lajeissa.

Alla otteita miten lapsuus- ja nuoruusvaiheen harjoittelu näyttäytyy Katajan harjoituksissa. 

  • Kaikkia elinjärjestelmiä kehittävä harjoittelu; sydän- ja verenkiertoelimistö (kestävyys), hermosto (nopeus ja kimmoisuus) ja lihaksisto (voima ja liikkuvuus).  
  • Jokaisessa harjoituksessa tulisi painottaa jotakin elinjärjestelmää ja toteuttaa painotus juoksemisen, ponnistamisen tai heittämisen kautta
  • Monipuolinen harjoittelu sisältää juoksemista, ponnistamista ja heittämistä. Viikkotasolla ne tulisi toteuttaa jossain muodossa mieluiten jokaisessa viikkoharjoituksessa. 

– Esimerkiksi seuraavasti: verryttelyssä kestävyystyyppistä juoksua; juosten tai pelien muodossa sekä ponnistamista hyppynaruhyppelyjen muodossa. Harjoituksen varsinaisena teemana nopeustyyppistä juoksemista ja loppuun heittämistä pelien muodossa. 

  • Lapsuus- ja nuoruusvaiheen harjoittelussa korostuu se, että harjoituksissa on paljon liikettä ja tehdään paljon toistoja. Erityisen tärkeää on myös, että harjoituksissa on sopivasti haastavuutta sekä vaihtelevuutta, jotta lasten ja nuorten oma innostuneisuus säilyy. 
  • Monipuolinen juokseminen toimii kaiken pohjana, riittävästi nopeus – ja kestävyystyyppistä juoksemista eri tehoalueilla ja erilaisilla alustoilla (radalla, maastossa, ylä- ja alamäkeen, aidoilla jne.).
  • Moniottelupohjainen harjoittelu ainakin 15-vuotiaaksi asti. Tarkoittaen, että urheilijan ominaisuudet ja lajitaidot ovat sillä tasolla, että pystyy suoriutumaan oman sarjan moniottelusta. 
  • Yleisurheilun lajitekniikoiden hiomisella ei ole kiire, kunhan urheilija hallitsee lajitekniikoiden perusteet/ydinkohdat. Lajitekniikoiden hiomisen sijaan aika tulee käyttää eri ominaisuuksien kehittämiseen ja monipuoliseen taitoharjoitteluun.
  • Tavoitteena on opettaa urheilijalle, että riittävät ominaisuudet kantavat pitkälle. Ominaisuuksien kehittymistä seurataan kilpailutulosten lisäksi säännöllisellä ominaisuuksien testaamisella.
  • Lajitaidot säilyvät, vaikkei varsinaisia lajin kilpailusuorituksia tehtäisikään harjoituksissa kovin usein. Harjoituksissa tehdään kuitenkin paljon lajiin liittyviä asioita esim. pituussuuntaisissa hyppylajeissa ponnistusharjoitukset, loikat, loikkarytmit jne. 
  • Heittolajien hallinta vaatii suurta määrää omatoimista heittelyä ohjattujen harjoitusten ulkopuolella eri välineillä, eri tyyleillä ja eri lajeja tehden. 
  • Lapset ja nuoret kehittyvät eri tahtiin ja se on luonnollista. Harjoittelussa on tärkeää pitkäjänteinen työ ja sen ymmärtäminen, joka korostuu erityisesti kasvuvaiheessa, kun erot yksilöiden välillä ovat isoja. 
  • Mitä haluan olla 5-10 vuoden päästä ja mitä sinne pääseminen vaatii minulta? -ajattelu.