Ongelmanratkaisupolku
Ongelmanratkaisupolku
Seuramme ei hyväksy minkäänlaista häirintää tai epäasiallista kohtelua omassa toiminnassaan.
Kaikki jaoston toiminnan alaiset ongelmatilanteet käsitellään luottamuksella kuunnellen ongelman kaikkia osapuolia. Alaikäisten kohdalla huoltajat otetaan mukaan asian käsittelyyn. Asioita ei käsitellä ulkopuolisten kuullen eikä lasten kuullen harjoituksissa.
Ensisijaisesti ongelmat pyritään ratkaisemaan ryhmän valmentajien ja valmennuspäälliköiden toimesta. Mikäli ratkaisua ei löydy, yhteyttä otetaan suoraan toiminnanjohtajaan. Viime kädessä ongelmat ratkaistaan johtokunnan toimesta.
Ohjeistus häiriökäyttäytymistapauksissa:
Kohdatessasi tai havaitessasi epäasiallista käytöstä seurassamme, toimi näin:
Ilmoita selkeästi ja yksiselitteisesti epäasiallisesti kohtelevalle henkilölle, ettet hyväksy hänen toimintaansa ja vaadi sen lopettamista.
Kirjaa muistiin tapahtuma-aika ja -paikka sekä se, mitä tapahtui ja keitä oli läsnä.
Ota yhteys toiminnanjohtajaan: tuomo.lehtinen@katajayu.fi.
Voit ottaa yhteyttä myös valtakunnalliseen Et ole yksin -palveluun: https://etoleyksin.fi/
tai Pohjois-Karjalan Liikunnan, (POKALI) Epäasiallisen käyttäytymisen kanavaan: https://www.pokali.fi/seurat/ilmoita-epaasiallisesta-kayttaytymi/
Kriisiviestintä:
Mahdollisessa kriisitilanteessa kaikki jaoston jäsenet ja valmentajat/ohjaajat ovat velvoitettuja ilmoittamaan tilanteesta mahdollisimman nopeasti joko ryhmän vastuuvalmentajalle, toiminnanjohtajalle tai jaoston puheenjohtajalle. Kriisitilanteita voivat olla esimerkiksi vakavat henkilöonnettomuudet, tulipalot, varkaudet, pahoinpitelyt, häirintä, ilkivalta, väärinkäytökset, väärät huhut tai uutiset, taitamaton viestintä, julkiset reklamaatiot ja doping.
Jos kyseessä on selkeästi jaoston sisäisellä kriisiviestinnällä hoidettava asia, toiminnanjohtaja tai jaoston puheenjohtaja vastaa viestinnästä yhdessä viestintävastaavan kanssa. Mikäli asia koskettaa koko Katajaa, voi aiheuttaa mainehaittaa seuralle tai vaatii seuran ulkopuolista viestintää, viestinnästä vastaa pääseuran puheenjohtaja jaostojen puheenjohtajien ja viestintävastaavien avustuksella. Seuran puheenjohtaja vastaa ulkoisesta mediatyöstä kriisitilanteessa ja yrittää korjata mahdolliset väärinymmärrykset mahdollisimman nopeasti. Puheenjohtaja tiedottaa jäsenistöä kriisitilanteesta ja sen ratkaisusta tilanteen mukaan.