Jiri Karjalainen

Info

Syntymävuosi:  1997
Kotipaikka: Joensuu
Valmentaja (Edelliset valmentajat): Jukka Keskisalo (Tomi Pyylampi) 

Ennätykset

1500m   3:52.95  2014

3000m    8:34.48  2014

Kuva: Jiri Karjalainen

Synttärisankari - Jiri Karjalainen 20v.

23.10.2017

Jälleen synttärihaastattelu myöhässä, mutta ymmärrettävästä syystä. Metsäleiriltä ei paljon haastatteluihin vastailla. Jiri Karjalainen nimittäin juoksentelee armeijan vihreissä tällä hetkellä. Mitkä ovat näkymät tulevaan kauteen? Armeijaslangi ainakin on tarttunut.

Missäs menet tällä hetkellä?
Rötvään Santahaminan kultaisessa kotiyksikössä eli intissä mennään tällä hetkellä.

Miten harjoittelu on sujunut? 
Harjoittelu on sujunut ongelmitta. Armeija tuo vähän erilaista vaihtelua ohjelmaan ja harjoittelun viikottaiseen jatkuvuuteen, mutta hyviäkin kovia treenejä olen onnistunut täällä tekemään. Syksyllä kävin toisen kerran nielurisaleikkauksessa, enkä ole nyt enää sen jälkeen sairastellut.

Millaisilla tavoitteilla oltiin tänä vuonna?
Tavoitteenani oli juosta U23 EM-kisoissa ja parantaa ennätyksiäni, mutta ne eivät vuoden aikana olleiden runsaiden terveysongelmien takia olleet realistisia enää siinä vaiheessa.

Millaiset ovat tulevan kauden tavoitteet?
Juoksen ennätykseni ellei mitään terveydellisiä ongelmia ole esteenä.

Miten harjoittelun ulkopuolinen aika kuluu? Opiskellessa/töissä/harrastuksissa?
Tällä hetkellä toki täällä armeijassa, mutta kotona lomien aikaan tyttöystävän, kavereiden ja lähipiirin kanssa ollessa. Samoja kalavideoita tulee toki selailtua edestakaisin, kun ei sinne kalaankaan oikein nyt kerkiä.

Teemakysymykset - valmennus

Kuka sinua valmentaa?
Jukka Keskisalo.

Milloin olet saanut ensimmäisen valmentajan ja miten se tapahtui?
Ensimmäinen valmentajani oli Tomi Pyylampi ja se yhteistoiminta lähti Katajan juniorijuoksukoulusta. Ikää en enää tarkkaan muista, mutta olisko ollut jossain 11 - 12 v tietämillä. (Toim. huom. Alkoi syksyllä 2008).

Millainen valmentajasi on ja kuinka usein hän on katsomassa sinua harjoituksissa?
Jukka hoitaa asiat huolella ja ajatusta käyttäen. Yhteisiä harjoituksia on Joensuussa ollessa useamman kerran viikossa. Vapaa-ajan harrastukset natsaa aika hyvin yhteen, joten paskooki tulee treeneissä jauhettua. Poneista ja hepoista en tosin vieläkään ymmärrä.

Missä sinulla on eniten kehitettävää ja mikä on vahvin ominaisuutesi yleisurheilussa? 
Kehitettävää on aina asioiden hienosäädössä kuten ruoka, uni, liikkuvuus yms. Myös vauhtikestävyydessä on aina parannettavaa. Hyvässä kunnossa ollessani kestän suurta laktaattimäärää suhteellisen pitkään. Vahvin ominaisuuteni löytyy kuitenkin varmaan kilpailupäivien aikana. Yleensä saatan vielä kisa-aamuisin lauleskella ja tanssahdella hotellihuoneessa. Ei se aina kaikista kauneimman näköistä ja kuuloista ole, mutta rentoutuskeinona erittäin toimiva.   

Valmentajan mietteet

Miten päädyit Jiri Karjalaisen valmentajaksi?
Olin seuraamassa Jirin harjoittelua jo Tomi Pyylammen ollessa Jirin valmentajana. Tomin työkiireiden lisääntyessä syksyllä 2015, Jiri kysyi minua vastuuvalmentajaksi.

Millainen Jiri on urheilijana?
Jiri on määrätietoinen ja erittäin motivoitunut urheilija, jonka viimeiset vuodet ovat menneet pilalle sairastelujen vuoksi. Vuosien myötä hän osaa itse ottaa enemmän vastuuta harjoittelusta ja osaa analysoida tarkasti harjoitteluaan.

Mikä on haastavinta armeijaa suorittavan urheilijan valmentamisessa?
Valmentajana minun on lähes mahdoton arvioida kokonaisrasitusta vaikka päiväohjelmat tiedossa onkin. Olen tottunut näkemään valtaosan Jirin tehoharjoitteista, nyt tilanne on toinen, joten urheilijan tarkka palaute on tärkeää.

Kysymys edellisiltä synttärisankareilta

Hertta ja Jutta Heikkinen: Onko sinulla ollut koskaan motivaation kanssa ongelmia, ja jos on, kuinka olet niistä selvinnyt?
Viimeisen parin vuoden aikana on ollut välillä motivaatio-ongelmia. En ole kuitenkaan sen takia jättänyt harjoituksia tekemättä. Enemmän kutsuisin sitä toistuvaksi turhautumisen tunteeksi, jolloin mielialan ja itseluottamus vaihtelee normaalia suuremmin. Itseäni on auttanut eteenpäin jo yksikin onnistunut kovempi harjoitus viikon aikana ja se on taas motivoinut seuraavaan treeniin jne. Myös valmentajan läsnäolo harjoituksissa luo uskoa itseen ja omaan tekemiseen. Monesti treenien ulkopuolella menen jonnekin missä ei tarvitse kuulla juoksusta mitään, jos esim. kisa ei ole mennyt onnistuneesti. Pitää vain koittaa välttää apaattiseen olotilaan vaipumista huonoina aikoina, koska se heijastaa samalla kaikkeen muuhunkin toimintaan.